Mini guide til søvn

Nogle gange kan det være svært at sove ordentligt. Det kan være svært ikke at vende og dreje sig hele natten, og det kan være svært at finde grundene til, at du ikke sove særlig godt. Du bruger næsten en tredjedel af dit liv på at sove. Derfor påvirker det også dit velvære og dit helbred meget, om du sover ordentligt. Læs en søvn guide, og find ud af alt omkring søvn. 

Sørg for stilhed, når du skal sove

Det er ikke kun lys fra mobilens skærm, du skal undgå, når du skal sove. Faktisk gør alt lys generelt det, at det sender et signal til din hjerne om, at den skal vågne. Det gælder også lyset fra gadelampen udenfor og dit vækkeur. 

Lyde er også et problem, når du skal sove. Det kan godt være, du tror, du ikke opdager det, men det gør din krop. F.eks. kan en simpel notifikation forstyrre den dybe søvn. Derfor anbefaler vi, at du ikke kun fjerner alt lys fra dit soveværelse men også alle lyde. Det skal ud af dit soveværelse helt permanent. Og det skal ikke tilbage. 

Skriv dine tanker ned, inden du giver dig til at sove

Lider du meget af tankemylder, og kan du ikke komme af med alle dine tanker? Så er det en god idé at skrive dem ned på et stykke papir eller føre en dagbog. Du kan skrive dine gøremål i morgen ned, dine frustrationer over arbejdet eller andet. Det vigtigste er, at du bliver klar til at oplade og forny din energi. 

Du hjælper din hjerne til at forstår, at den skal slappe af, når du skriver alle dine tanker ned. Tankemylder holder mange mennesker vågen om natten. Det er en skam, for der findes simple redskaber til at tackle det på. Du kan også meditere ti minutter, inden du giver dig til at sove. 

Alternative metoder til at komme ned i gear er at læse en bog, gå en tur eller andet, som får din krop til at slappe helt af, inden den skal bruge energi på at restituere.